fredag 19 oktober 2012

Veckobrev v.42

Hej!

I onsdags var det inget "vanligt" bibliotek. Eleverna fick gå upp till Marlene i två grupper och lyssna på när hon berättade om Elsa Beskow och läste Elsas första saga Sagan om den lilla lilla gumman. Vi kommer några veckor framöver arbeta med Elsa och hennes sagor.
Efter besöket hos Marlene fick eleverna återberätta för mig om Elsa Beskow. Jag skrev upp vad de berättade på tavlan och idag har eleverna skrivit av dessa meningar.

På matten har vi arbetat med klockan. Eleverna ska i år 1 kunna hel- och halvtimme.

I torsdags lämnade jag ut nya läxor. Läsläxa och veckansord. Veckansordläxan ersätter bokstavsläxan. Veckansord förhörs nästan onsdag. Eleverna ska kunna stava orden utantill.  Orden som de har i läxa är:

En
Ett
Jag
Kan
Och


Tidigare idag la jag ut en länk från Skolinspektionen. Lösenordet har jag skickat hem i pappersform med era barn idag.

Nästa vecka är det barnrättsvecka. Då kommer vi prata om hur det är att vara barn i olika länder och vi kommer prata om vilka rättigheter barn har. Vi kommer tillsammans med år 2 se en kort film om barn i olika länder. På FN-dagen kommer vi arbeta med en bilduppgift som kommer sättas upp på Centrumhuset.
 
Filmveckan
Måndag - om Yuriko som bor i Japan
Tisdag - om Honorine från Rwanda
Onsdag - om Viviana från Peru
Torsdag - om Tanya från Indien
Fredag - om Macha från Ryssland

Under blogginläggen finns det fyra olika rutor som ni som vårdnadshavare och elever kan kryssa i. När ni läst blogginläggen vore jag glad om ni kryssade i rutan Tagit del. Ni får gärna fylla i vad ni tycker också :)

 
Onsdag den 31 oktober är det studiedag. Fritids är öppet för de som har plats där.

Den 14 november ska eleverna vaccineras. Vaccinationen sker hos skolsköterskan på skolan. Vilken tid det blir är inte bestämt än. Jag meddelar er här på bloggen när jag vet.
 
Ett gäng kaninfingrar! =)
Trevlig helg!
 
Johanna 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar