fredag 30 augusti 2013

Veckobrev v.35

Hej!

Den här veckan har vi börjat med äventyrstemat. Jag läser Robinson Crusoe för eleverna och eleverna har verkligen blivit inspirerade! Några elever frågar mig varje dag om de ska få skriva på deras äventyr =) 
Eleverna har i uppgift att skriva om 10 olika uppdrag. Eleverna befinner sig på ett fartyg någonstans i världen. Det första uppdraget var att skriva ett brev hem till er föräldrar och be om mer pengar. (De har rymt och gjort slut på alla pengar första dagen) 
Det andra uppdraget var att skriva om när fartyget sjönk. Med sig har de sju saker. De skulle även motivera varför de valde just de sju sakerna. 
Den skrivarglädje som många elever visar är jätterolig att se! 



Förra veckan snurrade jag till idrottsdagarna... Det är idrott onsdagar och torsdagar. Men nästa vecka blir det ingen idrott på onsdag. Catta är på vasaloppsvandring med år 3-5. Eleverna är då i skolan med mig.

Under hösten kommer eleverna ha läsläxa, veckansord och matteläxa. Jag delar ut läxorna på torsdagar och eleverna lämnar in läxorna onsdagen efter. 
Läsläxan ska läsas minst tre ggr á 15 minuter/vecka. (information står i läsläxbladet). 
Eleverna har 10 ord i veckansordläxa. Om man har fler än tre fel så får man de felstavade orden i omläxa. Jag skriver orden på en lapp och skickar hem med eleven. Nytt förhör skrivs på fredagen samma vecka. På torsdagen får man 10 nya ord och därför har jag valt att ha ett omförhör redan på fredagen. 
Matteläxan ansvarar Serap för och den lämnas ut på torsdag och lämnas in senast onsdagen efter.

På tisdag och torsdag nästa vecka kommer jag vara på NTA-utbildning. Birgitta Åström kommer vara min vikarie.

Föräldramöte kommer att vara torsdag 12 september kl.19-20 Mer info. om det kommer längre fram.

Trevlig helg!

Johanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar