Nya riktlinjer
för elever med hög skolfrånvaro.
Jag vill informera er
vårdnadshavare om att Barn- och utbildningsnämnden i Malung-Sälens kommun, den
19 februari 2014, har antagit nya riktlinjer för elever med hög skolfrånvaro.
Riktlinjerna gäller samtliga kommunala grundskolor (år 1-9) i Malung-Sälens
kommun.
En
åtgärdstrappa vid skolfrånvaro har arbetats fram. Åtgärdstrappan aktiveras då
eleven har 3 sena ankomster/månad
eller uteblir från en lektion. Hög sjukfrånvaro, dvs. mer än 6 sjukdomstillfällen under en termin aktiverar också
åtgärdstrappan (undantag kan finnas vid uppenbar fysisk sjukdom). Kort och
förenklad beskrivning av åtgärdstrappan: åtgärdstrappans första steg är en
kontakt från klassläraren, därefter kallas vårdnadshavarna och elev till möte
på skolan, en pedagogisk kartläggning görs, socialt åtgärdsprogram upprättas,
anmälan till socialtjänsten samt Barn- och utbildningsnämnden.
Bakgrund
till riktlinjerna (citat ur Riktlinjer
vid hög skolfrånvaro Malung-Sälens kommun): ”Alla barn i Sverige har en lagstadgad rätt till utbildning och de har
skolplikt. Skolplikten innebär även närvaroplikt, dvs. skyldighet att delta i
den utbildning som anordnas, om barnet inte är sjukt eller har annat giltigt
skäl att utebli. Långvarig frånvaro innebär att rätten till utbildning inte
blir tillgodosedd. För det enskilda barnet kan en omfattande frånvaro från den
obligatoriska skolan leda till stora svårigheter. En ofullständig
grundskoleutbildning ger små möjligheter på arbetsmarknaden och kan innebära
utanförskap och lidande. Alla barn som omfattas av den allmänna skolplikten har
rätt att kostnadsfritt erhålla en grundläggande utbildning i allmän skola. Den
som har vårdnaden om ett skolpliktigt barn ska se till att barnet
fullgör sin skolplikt. Skolan arbetar främjande och förebyggande för att
stärka de positiva förutsättningarna för närvaro och för att stärka barns hälsa
så att frånvaro inte uppstår. Att gå i skolan är en viktig friskfaktor som
Malung-Sälens kommun arbetar för genom att öka närvaron i skolan, både genom
att minska ströfrånvaron (skolk) och genom att få skolvägrande elever att komma
tillbaka till skolan. Skolverkets rapport
(Rätten till utbildning nr 309, 2008) visar
på vikten av ett metodiskt tillvägagångssätt i skolans arbete med elever som har
hög skolfrånvaro. Forskning visar att hög skolfrånvaro hänger samman med en
ökad risk för att barnet utvecklar socialt avvikande beteende som avbrutna
studier, missbruk och kriminalitet.”
Vi,
på Sälens och Rörbäcksnäs skolor, kommer att börja arbeta enligt planen från
den 7 april 2014.
Sälen
2 april 2014
Rektor
Inga-Maj Fjällborg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar