söndag 28 oktober 2012

Veckansord v.44

Kom på att jag inte skrev vilka veckansord är i veckobrevet. Eleverna tyckte att förra veckansord orden var lätta och de ville ha fler ord den här veckan. 
Förhöret blir på torsdag då det är studiedag på onsdag.

Är
Inte
Du
Var
Har
Ja
Den
Det
 
När eleverna har förhör på orden skriver de dom i samma bok fast längst bak. Ni föräldrar kan då se ifall det är något/några ord som era barn behöver träna mer på.
 
Johanna 

fredag 26 oktober 2012

Veckobrev v.43

Den här veckan har det varit fullt upp!

Varje morgon har vi sett en film om ett barn från ett annat land. I onsdags var det FN-dagen och den uppmärksammade vi i år 1-2 genom att eleverna målade en figur som föreställde ett barn i världen. Figurerna har vi satt upp i Centrumhuset utanför Bullans.



 
Idag, fredag, har vi pratat om barns rättigheter. Jag berättade om Barnkonventionen och några av de rättigheter som barn har. Vi skrev upp de som eleverna tyckte var viktigast och sedan fick varje elev välja ut tre som de ville skriva ner i sin blåa bok.
 


På tisdag ska vi på teater. Clownen Daff Daff kommer till idrottshallen.

På onsdag är det studiedag. Fritids är öppet för de som har plats där.

Den här veckan har eleverna läsläxa, veckansord och matteläxa. Alla läxor lämnas in på torsdag och nya läxor lämnas ut igen samma dag.
Matteläxan är en klockläxa. Eleverna ska kunna hel- och halvtimme på klockan i år 1.

Eleverna har fått med sig hem en lapp om ett studiebesök på Tomteland den 30 november. Ni föräldrar ska fylla i en talong och skicka den tillbaka till skolan igen.

Vi har återigen löss på skolan.
Det är mycket viktigt att ni i hemmen kollar och kammar barnens hår och
hårbottnar noga.
Hittar man löss är det viktigt att man behandlar barnen för detta. Medel finns
på apoteket.
Om inte alla hjälps åt med detta, fortsätter lössen att cirkulera bland eleverna på skolan.



Johanna

torsdag 25 oktober 2012

Tomteland!


Resa till Tomteland

Fredagen den 30:e november planerar F-2 en studieresa till Tomteland i Gesunda.

Vi börjar i vanlig tid och kommer att åka från skolan ca 8.15 och planerar att vara framme vid Tomteland 10.00.
På eftermiddagen hämtar bussen oss 14.30 och vi räknar då med att vara vid skolan ca 16.00.

Detta innebär att elevernas skoldag förlängs med ca 4 timmar den här dagen. Eleverna kommer inte att få kortare skoldag vid annat tillfälle som ”kompensation”. Eftersom skolskjutsarna redan gått när vi kommer tillbaka, behöver era barn hämtas av er vid skolan. För de barn som har fritidsplats längre den dagen, är Stjärnan och Vargtjutet öppet som vanligt när vi kommer tillbaka.

Alla tar med sin egen matsäck. Ett enklare fika, macka eller frukt äter vi när vi kommer fram. Sedan planerar vi lunch runt tolvtiden och ytterligare något litet fika innan vi ger oss av hemåt. Så ladda ryggsäcken rejält så det räcker för två fika och ett lunchtillfälle. För er som inte har möjlighet att ordna matsäck åt era barn så hjälper skolan till med smörgåspaket. Meddela senast tisdagen den 27:e om ni behöver smörgåspaket.

Aktiviteterna på Tomteland är i huvudsak utomhus, så det gäller att ha varma kläder med sig/på sig.

På Tomteland finns en del souvenirer, godis (och annat trams) att köpa. Vi på skolan tillåter eleverna att ta med egna pengar. Max 100:-. Det är däremot upp till er föräldrar att besluta om ert barn får ta med pengar eller ej. Eleverna har ansvar för sina egna pengar under hela dagen. Det kan också vara bra om ni i hemmen diskuterat med ert barn vad pengarna bör användas till.

Vi i skolan behöver veta att ni i hemmen tagit del av detta och att ni godkänner att ert barn får en förlängd skoldag.

Idag, torsdag, skickar jag hem denna lapp med eleverna. Lämna svarstalongen till klassläraren senast torsdagen 1:a november.
 
Johanna

måndag 22 oktober 2012

Minnesanteckningar samrådsmöte 24/5-12

 

Närvarande: Ann-Sofie Brändholm, Kaan Abrahamsson, Kicki Wieselqvist, Agneta Åhs-Sivertsen, Ammi Johansson, Malin Thorsell och Inga-Maj Fjällborg

Lägesrapport från skolan Inga-Maj beskriver situationen på skolan som lugn. Vi har inte haft något mobbingärende detta läsår och kränkningar tas upp i trygghetsrådet. Screeningar i svenska genomförs i alla årskurser.

Skolfotograf
Skolan kommer att välja en ny skolfotograf, bl.a. beroende på att vi saknat skolkataloger.

Vägen till idrottshallen
Enligt FN:s barnkommitté bör alla beslut som rör barn föregås av en utredning om hur beslutet påverkar barns situation. Utifrån detta har Trafikverket låtit göra en barnkonsekvensanalys inför förstudien angående trafiksäkerhetsåtgärder Sälens skola – Sälenhallen. Analysen grundas på enkätundersökningar som företaget Ramböll gjort med eleverna under skoltid. Med denna som underlag har Trafikverket sedan upprättat en förstudie där man beskriver de problem som finns idag för skolans del men även för övriga oskyddade trafikanter. Man gör en noggrann analys och redovisar för tre olika förslag på åtgärder som kan göras för att förbättra trafiksituationen för gång- och cykeltrafikanter. Förslagen är: 1. bredding av nuvarande trottoar 2. befintlig gång- och cykelbana förses med ny gångpassage över väg 311 vid Sälenhallen 3. ny gång- och cykelbana anläggs väster om väg 311. Trafikverket konstaterar att ingen enskild åtgärd till fullo uppfyller projektmålen. Bäst måluppfyllelse anses men uppnå genom en kombination av förslag 2 och 3. Förstudien finns nu utställd på Sälens Turistbyrå t.o.m. 12 juni. Synpunkter på förstudien ska ha inkommit senast 13 juni till Trafikverket.

Utbyggnad av skolan
En utbyggnad av matsal och kök samt tillgång till fler klassrum är under utredning. För närvarande finns ett förslag om att hyra moduler som skulle ge två klassrum samt grupprum. Detta är planerat till höstterminen 2013. Modulerna kommer att placeras norrut från den nordvästliga delen av skolan, alltså ut på nuvarande isrinksområdet, vilken i sin tur planeras att flyttas till fotbollsplanen.
Frågor från föräldrar åk 1:

Varför var inte barnen lediga klämdagen 13/4?
Barn och utbildningsförvaltningen bestämmer läsårstider som gäller för alla skolor i kommunen.

Kan ljudet på klockan, som ringer in/ut vid raster sänkas?
Eftersom vi har en stor skolgård är det viktigt att alla elever kan höra klockan. Vi har elever som klagar på att de inte hör klockan då de befinner sig på t.ex. fotbollsplanen. Inga-Maj pratar med fastighetsskötaren för att höra om det går att reglera ljudet på klockorna på innergården eller eventuellt flytta någon av klockorna.

Önskemål om rutschkana
Eleverna har fått önska vad de vill ha till skolgården. Det de flesta saknar (förutom önskningar som t.ex. swimmingpool) är fler fågelbogungor och volträcken. Vi kommer att få två sådana gungor av Skistar och Pantamera, volträcken kommer vi att köpa in själva.

Får barnen någon undervisning på/om datorer? Kommer det att finnas någon IT-sal?
Alla elever använder datorer i undervisningen enligt Läroplanen. Problemet vi har är att vi har för få datorer. Arbete pågår med att upprätta en ny plan för utökandet av datorer till samtliga grundskolor inom kommunen. Kommunens mål är att alla elever ska få varsin bärbar dator. Vi kommer inte att ha någon it-sal utan arbetet med datorer ska vara nära integrerat med all undervisning. Första steget i den nya it-satsningen är att förse samtliga lärare med egna bärbara datorer inför ht 2012. Detta både för att lärare ska kunna uppfylla de ökade kraven på elevdokumentation men också för att samtliga lärare ska bli skickliga på användandet av datorer i undervisningen. Skolan kommer även att få två interaktiva tavlor (s.k. smartboards).
Malin Thorsell och Inga-Maj Fjällborg

Samrådsmöte 24/11-11

Närvarande: Agneta Åhs-Sivertsen, Inga-Maj Fjällborg, Malin Thorsell, Monica Gustavsson, Kaan Abrahamsson, Camilla Lind, Ann-Sofie Brändholm och Anki Tedfelt

Trivselenkät

Inga-Maj presenterade resultatet av årets enkät. Hon har muntligt intervjuat år 3 utifrån enkätens frågor.

Svarsfrekvensen på föräldraenkäten för fritids var mycket låg. Vi pratade om vad det kan bero på och hur vi kan göra för att öka intresset till nästa år.

Inga-Maj kollar med övriga rektorer om resultatet ska läggas ut på skolans hemsida.
Runathon
 
På joggingdagen kan eleverna ordna sponsorer för att samla in pengar till Barncancerfonden. Föräldrar har kritiserat att pengar samlas in på skoltid. Vi diskuterade frågan och beslutade att fortsätta med detta men att inte "lyfta" de elever som samlar in mest pengar eller som sprungit flest varv, utan "lyfta" eleverna på skolan som helhet.Morgonbemanning
För de elever som inte är inskrivna på fritids finns ingen ansvarig personal innan kl: 7.30 på mornarna.

När elever, som inte är sjukanmälda, inte kommer till skolan ringer klassläraren hem för att kontrollera att inget har hänt på väg till skolan.

Skolskjuts
Skolan är inte ansvarig för eleverna under tiden i skolskjuts, det är bussbolaget.

Skriftliga omdömen
Skolan skickar bara hem omdömen via mail, detta för att spara papper. Den som vill ha ut det i pappersformat kan naturligtvis begära det.

Skolmaten
Frågor har kommit från föräldrar angående skolmaten, upplevelsen är att maten har försämrats. Inga-Maj kontaktar Jocke Åslund angående matsedeln. Lärarna undersöker i klasserna vad eleverna tycker om skolmaten.

Vägen till Sälenhallen
Alla klasser har en vuxen med sig när de går till och från Sälenhallen.

En permanent lösning kommer tidigast hösten 2012.

Ungdomsgården
Inga-Maj för dialog med ansvarig i kommunen angående alternativ lokal till Ungdomsgården. Vi har även önskemål om en öppen fritidsverksamhet för åk 4-6.

/Malin Thorsell

fredag 19 oktober 2012

Veckobrev v.42

Hej!

I onsdags var det inget "vanligt" bibliotek. Eleverna fick gå upp till Marlene i två grupper och lyssna på när hon berättade om Elsa Beskow och läste Elsas första saga Sagan om den lilla lilla gumman. Vi kommer några veckor framöver arbeta med Elsa och hennes sagor.
Efter besöket hos Marlene fick eleverna återberätta för mig om Elsa Beskow. Jag skrev upp vad de berättade på tavlan och idag har eleverna skrivit av dessa meningar.

På matten har vi arbetat med klockan. Eleverna ska i år 1 kunna hel- och halvtimme.

I torsdags lämnade jag ut nya läxor. Läsläxa och veckansord. Veckansordläxan ersätter bokstavsläxan. Veckansord förhörs nästan onsdag. Eleverna ska kunna stava orden utantill.  Orden som de har i läxa är:

En
Ett
Jag
Kan
Och


Tidigare idag la jag ut en länk från Skolinspektionen. Lösenordet har jag skickat hem i pappersform med era barn idag.

Nästa vecka är det barnrättsvecka. Då kommer vi prata om hur det är att vara barn i olika länder och vi kommer prata om vilka rättigheter barn har. Vi kommer tillsammans med år 2 se en kort film om barn i olika länder. På FN-dagen kommer vi arbeta med en bilduppgift som kommer sättas upp på Centrumhuset.
 
Filmveckan
Måndag - om Yuriko som bor i Japan
Tisdag - om Honorine från Rwanda
Onsdag - om Viviana från Peru
Torsdag - om Tanya från Indien
Fredag - om Macha från Ryssland

Under blogginläggen finns det fyra olika rutor som ni som vårdnadshavare och elever kan kryssa i. När ni läst blogginläggen vore jag glad om ni kryssade i rutan Tagit del. Ni får gärna fylla i vad ni tycker också :)

 
Onsdag den 31 oktober är det studiedag. Fritids är öppet för de som har plats där.

Den 14 november ska eleverna vaccineras. Vaccinationen sker hos skolsköterskan på skolan. Vilken tid det blir är inte bestämt än. Jag meddelar er här på bloggen när jag vet.
 
Ett gäng kaninfingrar! =)
Trevlig helg!
 
Johanna 

Enkät från Skolinspektionen


Information om Skolenkäten
till dig som är vårdnadshavare
Skolinspektionen
Box 23069, 104 35 Stockholm, Besök: Sveavägen 159


Telefon: 08-586 080 00, Fax: 08-586 080 10


www.skolinspektionen.se


Hej,


Det här brevet får du som har barn förskoleklass eller grundskola. Under våren
kommer Skolinspektionen att inspektera ditt/dina
barns skola. Alla barn och ungdomar har rätt till en
god utbildning i en trygg miljö. Skolinspektionen är
en statlig tillsynsmyndighet med uppgift att kontrollera
så att alla skolor lever upp till dessa krav.

Du som vårdnadshavare till barn i förskoleklass eller
grundskola har möjlighet att delge dina synpunkter
om skolan via Skolenkäten. Skolenkäten besvaras via
webben och tar cirka tio minuter att besvara. Syftet med
Skolenkäten är att ge Skolinspektionen ytterligare underlag
för att kunna göra välgrundade bedömningar och beslut.
Resultaten kommer att presenteras i sammanställd form
och kommer inte att lämnas ut på ett sådant sätt att enskilda
personer kan ta skada. Enkätsvaren kommer inte att behandlas
av skolan, utan av Skolinspektionen.

Skolenkäten besvaras även av pedagogisk personal och elever
i grundskolans årskurs 5 och 9 samt gymnasiets år 2. Eleverna
kommer att svara på enkäten på skoltid. Om du har ett barn i
årskurs 5 och

inte vill att ditt barn ska svara på enkäten bör du meddela detta till
skolan.



INSTRUKTIONER
1.
Gå in på www.skolinspektionen.se/skolenkaten

2.

 
Ange att du är vårdnadshavare till barn i grundskolan alternativt förskoleklass och vill besvara enkäten. Om du har barn både i förskoleklass och i grundskolan genomför du registreringen för respektive skolform.

3.

 
Fyll i lösenord - Detta har jag skickat i pappersform hem.


 

4.
 

Besvara enkäten senast 2012-11-23


Om du inte har tillgång till en dator går det bra att låna en
dator på den skola där ditt/dina barn går. Du behöver ha
tillgång till en egen eller lånad e-postadress för att kunna
besvara enkäten. Det är viktigt för oss att få veta vad du
tycker om ditt/dina barns skola!

Gå in på
 

www.skolinspektionen.se/skolenkaten-sprak om du önskar besvara Skolenkäten på något av följande språk:


العربية (Arabiska)


- English (Engelska)

- Suomi (Finska)

- Français (Franska)

- Kurmancî (Nordkurdiska)

- Romani chib arljisko (Romani chib, Arli)

 

Русский (Ryska)


- Soomaali (Somaliska)
 

کوردی )سۆرانی( (Sorani, sydkurdiska)


- Deutsch (Tyska)

Om du har frågor om lösenord och inloggningsuppgifter
kontakta Entergate AB på 035-15 59 15 eller


skolenkaten@entergate.se. Om du har övriga frågor om
Skolenkäten är du välkommen att höra av dig till oss via
Skolinspektionens växelnummer 08-586 080 00 eller e-post
skolenkaten@skolinspektionen.se.

För mer information om Skolenkäten gå in på www.skolinspektionen.se/skolenkaten.

torsdag 18 oktober 2012

Lucia info. från Olnispa


Hej alla barn och föräldrar i Sälens skola !

Nu har planeringen för årets luciafirande tagit fart. I år kommer lucia att firas söndagen den 16/12 kl. 17.00 i Transtrands kyrka.
Alla barn i Sälens skola hälsas välkomna att delta i luciatåget.
Vår körledare är Karolina Kempe, repetitionerna dras igång vecka 46, mer information kommer senare.

Arrangör: Detta är ett samarbete mellan kyrkan, Olnispa, Sälens byalag och ideella krafter.

Vill du vara med och hjälpa till eller har synpunkter så kontakta:

Tina Sköld


070-220 47 87

PS. Årets julmarknad går av stapeln på Olnispa lördagen den 1/12-12 kl. 11-16. Om någon klass vill boka bord kontakta Olnispa. Vi kommer även att kröna Lucia på julmarknaden kl. 15.00 DS.

måndag 15 oktober 2012

Mattecafé

Hej!
 
Hoppas ni haft ett bra höstlov!
I skolan har eleverna skrivit om deras höstlov. Visar lite bilder på vad några elever valde att skriva om.
 
Kom ihåg! Imorgon kl. 18.00 är det mattecafé. Vi samlas i ettans klassrum. Välkomna!
 
Läs- och M- läxan (även bokstaven S är med i läxan) ska lämnas in på onsdag. Nya läxor lämnas ut på torsdag.



 
Johanna

fredag 5 oktober 2012

Veckobrev v.40

Hej!

Nu är det dags för lov och jag tror att alla tycker det ska bli skönt med lite ledigt.

Idag, fredag, skickade jag hem omdömena med era barn. De ligger i ett kuvert i deras väskor så titta efter så hittar ni dom. Omdömena till de barn som är sjuka eller lediga kommer jag skicka hem med brev.
Ni som inte bekräftat utvecklingssamtalstiden gör det så snart som möjligt! Antingen via mail eller telefon.

I torsdags skickade jag hem matteläxan och läsläxan. De ska lämnas in onsdag efter lovet.




Ha ett trevligt lov!

Johanna

onsdag 3 oktober 2012

Höstbilder

Idag har eleverna målat höstbilder på so-lektionen. De har målat varsitt träd med oljekritor och målat en himmel med vattenfärg. Himlens färg skulle vara i en höstfärg.









tisdag 2 oktober 2012

Konstsagor

Den här veckan arbetar vi med konstsagor på svenskalektionerna.
I måndags pratade vi om vad en konstsaga är för något och om författarna Astrid Lindgren och HC Andersen. Jag läste sagan Den flygande kofferten av HC Andersen och eleverna målade en bild till sagan.
Idag har vi tittat på filmen Den fula ankungen. Efteråt frågade jag vad de trodde filmens budskap var så sa en klok elev:


"Alla är olika och alla är fina på sitt sätt!"